Manila - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Eevje Chrisje - WaarBenJij.nu Manila - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Eevje Chrisje - WaarBenJij.nu

Manila

Door: Eevje

Blijf op de hoogte en volg Eevje

07 Maart 2012 | Filipijnen, Manilla

In Manila zitten we in een erg mooi appartement in het zakengedeelte van de stad. Allerlei grote internationale en nationale bedrijven hebben hier hun hoofdkwartier. Op loopafstand liggen twee grote malls en twee warenhuizen. Daar kunnen we ons zeker mee vermaken.

Op vrijdag hebben we de familie van Chris bezocht. Heel veel familie van Chris kwam langs om haar te spreken en kennis te maken met Ruben en Evelien. Het was een erg gezellige dag!

Behalve de malls van binnen bekijken hebben we ook nog andere culturele activiteiten gedaan. We hebben Intramuros bezocht. Dat is de stad die de Spanjaarden vroeger gebouwd hebben. Daaromheen is Manila zo groot geworden als het nu is. Eigenlijk staan alleen de muren van de stad er nog en een stuk van het fort dat ooit gebouwd was om de riviermond te verdedigen. Alle huizen in de stad zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog vernietigd en daarna is de stad weer volgebouwd. We hebben onze aandacht vooral aan Fort Santiago gegeven. Dat ziet er ook niet meer zo uit als vroeger. Op de binnenplaats hebben ze een herdenkingsgebouw neergezet voor Rizal, de eerste vrijheidsstrijder van de Filipijnen. Je ziet nog wel trappen naar de kerkers. In die kerkers hebben eerst de Spanjaarden hun gevangenen gemarteld. Daarna de Britten, toen de Spanjaarden weer. De Japanners hebben dat tijdens WO2 gedaan.

Die geschiedenis vol met gevechten en overheersingen hebben we ook bekeken in het Ayala Museum. Daar is een diorama met 60 vensters over de geschiedenis van de Filipijnen. Dat begint heel rustig met holenmensen en het uitvinden van pottenbakkerij, maar langzaam gaat het over in alleen maar vechten. Eerst de Filipino's en de Chinezen. Toen tegen de Spanjaarden, toen waren de Spanjaarden vriendjes, want ze gingen elkaars bloed drinken. Toen kwamen de Britten en moest er weer gevochten worden. Toen kwam er nog een volk langs om tegen te vechten. Toen moest er wéér tegen de Spanjaarden gevochten worden. Toen kwamen er Amerikanen om de Spanjaarden te bevechten. Toen kwam Japan de Tweede Wereldoorlog vechten. De Amerikanen deden ook nog even mee. En toen de Filipijnen een zelfstandige staat waren, gingen ze met elkaar vechten!
Op de bovenste verdieping is een tentoonstelling over de gevonden goudschatten van 1500 jaar oud. Het zijn hele fijne kettingen, armbanden en oorbellen. Pronkstuk van de tentoonstelling is een gouden gordel van 4kilo.

Vandaag gaan we kijken of we alles in de koffers krijgen en proberen we de laatste souvenirs op de kop te tikken. Morgen mogen we 14 uur in het vliegtuig zitten en komen we om 19u aan op Schiphol. (alwaar Deborah ons komt opvangen met onze warme winterjassen).

• 07 Maart 2012 - 07:50

Ria:

Echt een grote stad zeg. Ik las eerder inderdaad de 31ste verdieping maar in je volgende bericht dat je op de 3de zat. Dacht toen dat je een typfout had gemaakt :-) jullie hebben veel beleefd en ben ook benieuwd naar de foto's om zo iets mee te krijgen daarvan. Succes met passen en meten van de koffer en goede reis terug. Ik moet werken donderdagavond, maar dat wist je al. Spreek je snel xx

• 09 Maart 2012 - 15:19

Deborah:

Het is allemaal in de koffers gekomen, en volgens mij zal het huis nu volhangen met de was ;-). Ze hebben ook wel een bloederige geschiedenis achter de rug he, wij leven niet bepaald in een verkeerde tijd of op een verkeerde plek!