Van eiland naar eiland - Reisverslag uit Panglao, Filipijnen van Eevje Chrisje - WaarBenJij.nu Van eiland naar eiland - Reisverslag uit Panglao, Filipijnen van Eevje Chrisje - WaarBenJij.nu

Van eiland naar eiland

Door: Eevje

Blijf op de hoogte en volg Eevje

25 Februari 2012 | Filipijnen, Panglao

Op donderdag hadden we een relaxdag gepland. Veel meer dan zwemmen in de zee en een beetje lunchen hebben we niet gedaan. Natuurlijk is de zee cliche-achtig blauw, het strand is wit en wordt niet heet. Donderdagavond hebben we seafoods gegeten. Dat zijn tigerprawns, stukjes vis en inktvis. Er is een foto dat Evelien net zo rood is als de prawn. Zo rood als een garnaal dus. Na het eten vroeg naar bed, want...

Op vrijdag vliegen we via Manila naar Bohol. Dat betekent erg vroeg opstaan wat om half zes 's ochtends moesten we uit het hotel vertrekken. Met een tricycle gingen we van het hotel naar de haven van het eiland. Vanaf daar met een pumpboat naar Caticlan. Vanaf Caticlan hadden we een busje besteld die ons naar Kalibo zou brengen. Jammer alleen dat er nog vier andere mensen in ons busje werden gepropt en dat ze Evelien haar koffer bijna vergaten mee te nemen. Ook vonden ze dat Ruben van de voorbank achterin moest gaan zitten. Wij roepen dat dat niet past, want Chris en Eev passen er maar net. Ruben was maar even uitgestapt om te laten zien dat het niet past. Een van de mannetjes moest zo hard lachen om Rubens lengte dat hij moest gaan zitten.
Uiteindelijk zijn we precies op tijd in Kalibo aangekomen om te kunnen inchecken op het vliegveld. En toen hadden we anderhalf uur vertraging. Wat dus ook betekende dat we maar net het inchecken voor de tweede vlucht vanuit Manila zouden halen. Dat is inderdaad net gelukt! Tussendoor hebben we nog afscheid genomen van Rochelle. Alleen Junie gaat mee naar de volgende bestemming. Natuurlijk had de vlucht van Manila naar Tagbilaran ook een uur vertraging.
Tagbilaran heeft trouwens een erg kleine luchthaven. We hadden al eens gehoord dat de koffers aan de andere kant van de muur op de band werden 'gelegd', nu konden we het gewoon zien. De enige afscheiding tussen het werkgedeelte en pakgedeelte van de bagageband is niet meer dan een hekje.
Met koffers zijn we in een busje gestapt dat ons naar ons hotel op het eiland Panglao bracht. En dat net voor zes uur 's avonds! Aan het strand hebben we allerlei lekkers van de barbecue gegeten!

Op zaterdag hadden we een drukke dag. De chauffeur van het busje van gister was vandaag de hele dag onze privé chauffeur. In een luxe van met airco hebben we bijna het hele eiland Bohol bekeken. We zijn begonnen bij een reservaat voor tarsiers. Dat zijn spookdiertjes (Google maar). Ze zijn echt enorm schattig en heel klein.
Daarna even een fotomoment bij het huis van een kapitein. Dat heeft dus precies de vorm van een boot.
De hoofdattractie van Bohol zijn de Chocolat Hills. In het droge seizoen lijken deze heuvels net chocolaatjes. Nu zijn het allemaal groene bulten in een vlak landschap. Het ziet er heel raar uit. Er wordt gezegd dat deze heuvels zijn ontstaan uit dode koraalriffen die ooit opgestuwd zijn.
Toen kwamen we bij een vlindertuin met inheemse vlindersoorten. De grootste vlinders hebben een spanweidte van 8 tot 10 cm. Eev en Chris zijn ook nog in een vlinder veranderd!
Toen stond de bamboebrug op er programma. Het is een wiebelende brug van bamboe over een rivier. We zijn er allemaal overheen gelopen!
Het volgende was een dierentuin. Ruben en Junie zijn op de foto gegaan met een python. Ze hadden er ook struisvogels, aapjes en konijntjes, maar de dieren waren heel zielig in kooitjes gestopt!
Daarna nog naar de oudste kerk van Bohol. Die is gebouwd in de 16e eeuw. Hij is best wel groot voor een kerk uit die tijd op een klein eiland.
Als een na laatste hebben we gekeken bij een standbeeld van een groep Spanjaarden met een 'imboorling'. Het beeld stelt een het maken van een bloedband tussen een Spaanse officier en een Boholiaanse chief. Ze hebben in de 16e eeuw een beker van elkaars bloed gedronken en zo een voorbeeld gesteld voor goede kolonisatie.
Als allerlaatste hebben we in een grot gekeken. Er zit een waterbassin in van 5meter diep. Het water staat ook in contact met de zee. In die grot zijn ook grotschilderingen, maar aan de echtheid wordt door ons betwijfeld.

Weer terug in het hotel hebben we een duik in het zwembad genomen en zijn we op zoek gegaan naar eten. Het was voor het eerst in dit land dat niet alles lekker was!
Morgen gaan we weer met een boot op pad en snorkelen.

• 25 Februari 2012 - 13:24

Marleen:

Aawwh die spookdiertjes zijn echt heel schattig! ^^ En hoe zijn jullie in vlinder veranderd dan? xxxxxxxx

• 25 Februari 2012 - 16:24

Edward:

Zo'n tarsier mag je niet mee naar huis nemen hoor!

Zijn jullie ook nog bovenop zo'n chocolade bol geweest?